اقدامات اولیه برای ایجاد دایرکتوری تجاری شروع شده است (همانند انتشار آزاد اطلاعات عمومی اعضای صنف و یکپارچه نمودن آن با اطلاعات مراجع دیگر مثل شورای عالی انفورماتیک، وزارت صمت، افتا، شرکتهای دانشبنیان و...) و بزودی با انتشار اسامی حامیان پویش در شبکههای اجتماعی و وبسایت پویش و جاریسازی برخی قراردادهای اجرایی پیش رو، پروژه ایجاد دایرکتوری تجاری عملیاتی خواهد شد. این راهبرد نقش پررنگی در تحقق اهداف اول و پنجم خواهد داشت.
در کنار انواع کمیسیونهای ایجادشده فعلی در سازمان نصر، ضرورت دارد که کلیه شرکتهای نرمافزاری فعال در کشور حداقل از طریق یک کمیسیون (حداکثر سه کمیسیون) موردحمایت قرار گرفته و برای حل مشکلات صنفی خود یا عضو کمیسیون شده و یا از طریق کمیسیون (عضو حامی) به نتایج اقدامات قبلی و فرصتهای جدید دسترسی سریع و مستقیم داشته باشند. در این راستا علاوه بر انتشار لیست بلند کلیه فعالان صنعت نرمافزار در سطح کشور (بزودی اولین لیست منتشر خواهد شد) و بهروزآوری دورهای این لیست، برخی اقدامات دیگر نیز در دست اقدام است. همانند: دورهمی صمیمانه مدیران عامل شرکتهای نرمافزاری در برگزاری صبحانههای نرمافزاری در نصر کشور و نصرهای استانی (تاکنون سه برنامه اجرا شده و برنامههای دیگر برنامهریزی شده و بزودی اجرا خواهد شد) برگزاری جلسات کمیسیون نرمافزار کشور بهصورت حضوری و در استانهای مختلف (تاکنون سه برنامه در استانهای قم، اصفهان و البرز اجرا شده و جلسه بعدی در حال برنامهریزی است) برگزاری دورهمیهای دوستانه و گل گشت (تاکنون سه برنامه اجرا شده است) همانند پیکنیک گروهی، کوه، استخر و... حضور مشترک و شرکت در نمایشگاههای دیگر کسبوکارها از طریق برپایی غرفه اختصاصی نصر یا پاویونهای مشترک (با تلاش برای جلب حامی، همانند معاونت علمی)؛ دراینخصوص آییننامه مربوطه تهیه و به تصویب هیئتمدیره نصر تهران رسیده است ولی هنوز اجرایی نشده است این راهبرد در تحقق اهداف اول، دوم و پنجم نقش خواهد داشت.
با توجه به اینکه شرکتهای نرمافزاری و توسعهدهنده منابع انسانی، اکثراً دارای پروانه بهرهبرداری تولید نرمافزار (از وزارت صمت) بوده یا یک شرکت دانشبنیان یا خلاق میباشند. لذا در این پویش با یک همکاری مشترک برای افزایش امتیازهای قانونی اینگونه شرکتها ازیکطرف و برای حل مشکلات اجرایی و جاریسازی و ایجاد قابلیت بهرهبرداری ازاینگونه امتیازها (با پیگیری و مطالبهگری از نهادهای صنفی و یا بهطور مستقیم) از طریق ظرفیتهای سازمان نصر و دیگر سمنها، اقدام خواهد نمود. برخی از اقدامات قابل پیشبینی به شرح زیر است: شناسایی و معرفی کارشناسان واجد شرایط (از میان اعضا یا خارج از آنان) به اعضایی که هنوز مجوز دانشبنیان یا خلاق را نگرفتهاند و تسهیلگری و استانداردسازی نحوه اخذ اینگونه مجوزها برای حامیان پویش شناسایی و معرفی کارشناسان واجد شرایط (از میان اعضا یا خارج از آنان) به اعضای واجد شرایطی که مجوز پروانه بهرهبرداری تولید نرمافزار را از وزارت صمت نگرفتهاند و تسهیلگری و استانداردسازی نحوه اخذ اینگونه مجوزها برای حامیان پویش برگزاری جلسات مستمر کارشناسی و مدیریتی (مستقیم یا با هماهنگی سازمانهای صنفی عضو) با کلیه نهادها و سازمانهایی که با صدور مجوز یا وضع قوانین و مقررات، اقدام به حمایت یا تسهیلگری برای توسعه صنعت نرمافزار مینمایند (همانند معاونت علمی، وزارت صمت، صندوق نوآوری، وزارت ICT و...) با دو هدف مشخص زیر: اول توسعه و افزایش اینگونه حمایتها و اقدام برای شفافسازی و تسهیلگری در جاریسازی و استفاده عملیاتی ازاینگونه امتیازها دوم پیگیری جدی و مستمر برای جاریسازی و استفاده کلیه اعضا ازاینگونه معافیتها (همانند معافیتهای مالیاتی شرکتهایی که پروانه بهر برداری تولید گرفتهاند) این راهبرد در تحقق اهداف دوم و چهارم نقش خواهد داشت.
این پویش در تلاش است از طریق ایجاد بسترهای اطلاعرسانی تخصصی و مشخص، اقدام به راهنمایی کلیه شرکتها در خصوص استفاده کاربردی از مزایای عضویت در سازمان نصر و دیگر سمنهای مرتبط، در خصوص نحوه بهرهبرداری از حمایتهای مادی و معنوی دیگر سازمانها نموده و برای اجرایی شدن آنها با جدیت مطالبهگری نماید. همانند: مطالبهگری امتیازهایی که درگذشته توسط اینگونه سازمانها برای اعضا گرفتهشده است ولی دستگاههای اجرایی برای اجرای آن سلیقهای عمل کرده یا از انجام آن طفره میروند. همانند شهرداری، بیمه، مالیات و امثال آن اطلاعرسانی به هنگام برخی حمایتهای مادی دیگر سازمانها (همانند وام وجوه اداره شده) و اخبار مهم (همانند نتایج جلسههای اعضای هیئتمدیره با مسئولین دستگاههای اجرایی) به همه شرکتها از طریق کمیسیون حامی و شبکههای اجتماعی پیگیری درخواست افزایش خدمت به اعضا از طریق ایجاد و توسعه فعالیتهای باشگاه مشتریان تدوین یک فرایند اجرایی دیجیتالی برای پیگیری درخواستهای اعضا از شورای انتظامی و مرکز داوری تلاش مشترک برای استانداردسازی و یکپارچهسازی انواع مجوزها و مدیریت هزینهها از طریق افزایش قیمت محصولاتی که اینگونه مجوزها را اخذ میکنند این راهبرد در تحقق هدف چهارم نقش خواهد داشت.
معرفی یک محصول یا خدمت مشخص به مخاطبان عمومی )به عنوان مثال با هماهنگی اتاق ایران، راه حلهای ERP یا CRM شرکتهای نرم افزاری به طور عمومی به مشتریان بزرگ معرفی میگردد(، با رویکرد افزایش اثربخشی بهره برداری ازاینگونه محصولات یا خدمات در سازمانهای کارفرمایی
معرفی یک محصول یا خدمت مشخص به مخاطبان عمومی )به عنوان مثال با هماهنگی اتاق ایران، راه حلهای ERP یا CRM شرکتهای نرم افزاری به طور عمومی به مشتریان بزرگ معرفی میگردد(، با رویکرد افزایش اثربخشی بهره برداری ازاینگونه محصولات یا خدمات در سازمانهای کارفرمایی
برخی از اقدامهای پویش توسعه صنعت نرمافزار ایران (تصنا) در این راستا به شرح زیر است: برگزاری انواع همایشهای کوچک و گسترده هفتگی، ماهیانه و فصلی ماهیانه، برای معرفی گروهی محصولات و توانمندیهای شرکتهای نرمافزاری به بازارهای هدف با سه رویکرد زیر: رویکرد اول: نگاه «راهکار محور» به حل مسائل مشتری ولی با تمرکز به محصول یا خدمت معرفی یک محصول یا خدمت مشخص به مخاطبان عمومی (بهعنوانمثال با هماهنگی اتاق ایران، راهحلهای ERP یا CRM شرکتهای نرمافزاری بهطور عمومی به مشتریان بزرگ معرفی میگردد)، با رویکرد افزایش اثربخشی بهرهبرداری ازاینگونه محصولات یا خدمات در سازمانهای کارفرمایی رویکرد دوم: نگاه «راهکار محور» به درک درست و حل مسائل یک اکوسیستم مشخص در این رویکرد برحسب اولویت اعضا، یک اکوسیستم مشخص انتخابشده (همانند کشاورزی، توریسم یا صنایع پتروشیمی و...) و با کمک کلیه بازیگران فعال و مستعد در این اکوسیستم و با دعوت مستقیم مشتریان و کارفرمایان فعال در آن اکوسیستم و سازمانها و نهادهای بالادستی آنان، نقش فناوری اطلاعات در کاهش اتلافها، افزایش بهرهوری و تحقق توسعه پایدار در آن اکوسیستم به چالش کشیده خواهد شد. رویکرد سوم: نگاه و تمرکز بر فناوریهای مناسب و ترجیحاً نوظهور در این رویکرد با نگاه معرفی یک فناوری خاص (همانند هوش مصنوعی، رایانش ابری، متاورس و...) و خصوصاً با کار مشترک با انجمنهای علمی و دانشگاهی، ضمن معرفی بیشتر و کاربردی آن فنّاوری، دستآوردهای شرکتهای نرمافزاری مربوطه نیز معرفی خواهند شد. انتخاب یک روز در هفته (مثلاً چهارشنبههای فناورانه) و برنامهریزی برای برگزاری وبینارهای آموزشی-تبلیغاتی، برای معرفی قابلیتها و توانمندیهای اعضا در این روز؛ و نهادینه نمودن این روز در میان جامعه مخاطب و بازارهای هدف. بهعنوانمثال: برگزاری وبینارهای مشترک با انجمنهای علمی کلاسهای آموزشی مجازی برای افزایش آمادگی سازمانی مخاطبین برگزاری نشستهای عصرانه و شبانه در کلابهاس یا اینستاگرام و امثال آن انتخاب یک سینما با هماهنگی و توافق قبلی؛ تا در سانس اول هر چهارشنبه و با فروش بلیت، در یک سری برنامههای هدفدار (برای توسعه آمادگی سازمانی کارفرمایان و آشنایی آنان با نقش استفاده اثربخش از فناوری اطلاعات در توسعه پایدار) اجرا گردد تا شرکتهای نرمافزاری نسبت به معرفی یک راهحل نرمافزاری، یک فنّاوری روز، آموزشهای حرفهای برای توانمندسازی کارکنان کلیدی و... اقدام نمایند. ایجاد یک نمایشگاه دائمی مجازی (علاوه بر دایرکتوری تجاری)، در صورت مهیا شدن بودجه و ساختار اجرایی آن حضور فعال در همایشها و رویدادهایی که توسط دیگر اکوسیستمها برگزار میشود؛ از طریق معرفی سخنران، ارسال مقاله، گرفتن تخفیف برای حضور تبلیغاتی اعضا و... و سایر مواردی که پس از دریافت پیشنهادهای شرکتهای نرمافزاری و نظرسنجی عمومی، در دستورکار قرار خواهند گرفت این راهبرد در تحقق اهداف اول، دوم، سوم و پنجم نقش خواهد داشت
یکی از محورهای مهم در اتحاد رقبا برخورد گروهی و متحد به انتظارات نامعقول بازار ازیکطرف (خصوصاً در مورد اسناد غلط برخی از مناقصهها) و کار تیمی و مشترک برای انجام پروژههای بزرگی که روی زمین مانده است. متأسفانه تاکنون دستگاه اجرایی در خیلی موارد درخواستها و راهحلهای نامعقول و جزیرهای (Bad Practice) را جهت استفاده از فناوری اطلاعات مطرح مینمودند و شرکتهای مجری نیز معمولاً به انجام آن، تن میدادند. اما زمان آن رسیده است که با کار تیمی و خرد جمعی برای حل مشکلات دستگاههای اجرایی یا توسعهای ملی، به این دستگاههای اجرایی راهحل یکپارچه پیشنهاد بدهیم. «بهجای اینکه مشتریان نیازمندیهای خود را غیراستاندارد و بعضاً مبهم یا غلط تبدیل به یک سند RFP نمایند، فعالین صنعت نرمافزار باید نیازمندیهای جاری و آتی درست بازار را برحسب هر اکوسیستم، خصوصاً دولت (با توجه به برنامه هفتم)، تشخیص، تدوین، تبیین نموده و با ساختار و سازوکارهای مناسب پیشنهاد بدهند.»